بررسی کامل گوشی گلکسی A55 سامسونگ


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img
پس از مدت‌ها انتظار بالاخره سامسونگ از میان‌رده‌های پریمیوم و پر طرفدار خود یعنی Galaxy A55 با چهار سال پشتیبانی نرم افزاری رونمایی کرد!

کاربران اندروید همیشه برای عرضه گوشی‌های میان رده جدید سامسونگ مشتاق هستند. در واقع، ممکن است که سری پرچمدار S و سری تاشوی Z توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کنند، اما سری A از گوشی‌های سامسونگ هستند که مقام پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی را به خود اختصاص می‌دهند.

قیمت گوشی موبایل

طی سال‌های گذشته سری گلکسی A50 همیشه در فهرست بهترین گوشی‌های میان رده قرار داشته‌اند و در طول سال‌های اخیر اعتماد بسیاری از کاربران را به خود جذب کرده‌اند. با این که سامسونگ با عرضه Galaxy A53 روند منفی را طی کرد، اما با عرضه Galaxy A54 توانست یکی از بهترین گوشی های سال 2023 را به کاربران ارائه دهد. حال نوبت به میان رده پریمیوم گلکسی A55 رسیده که بازار را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. گلکسی A55 سامسونگ مانند نسل قبل خود به صفحه‌نمایش باکیفیت، دوربین‌های توانمند و پشتیبانی طولانی‌مدت نرم‌افزاری مجهز شده است. مقایسه گلکسی A55 با گلکسی A54 سامسونگ نشان می‌دهد، این میان رده جدید چه تفاوت‌هایی با گوشی نسل قبل خود دارد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به هر آنچه که باید درباره گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ بدانیم.

سامسونگ Galaxy A55 چه زمانی معرفی می‌شود؟

میان رده جدید سامسونگ، گلکسی A55 یازدهم ماه مارس سال 2024 به‌صورت رسمی معرفی شد. در حال حاضر Galaxy A55 در بازارهای جهانی عرضه شده و اروپا جزو اولین ناحیه‌ای بود که این گوشی در آن عرضه شد. برخی مناطقی که گوشی گلگسی A55 در آن‌ها عرضه شده تا 256 گیگابایت حافظه داخلی رایگان دریافت خواهند کرد.

قیمت گوشی سامسونگ A55

سامسونگ در بازار جهانی برای گوشی گلکسی A55 با ظرفیت 128 گیگابایت حافظه داخلی و رم 8 گیگابایت قیمت 525 دلار و 479 یورو را در نظر گرفته است. برای حافظه داخلی و رم 256/8 گیگابایت قیمت گوشی گلکسی A55 به 580 دلار و 529 یورو می‌رسد.

مشخصات فنی Samsung Galaxy A55

در ادامه مشخصات فنی گوشی گلکسی A55 را بررسی می‌کنیم تا متوجه تغییرات آن نسبت به گوشی نسل قبل یعنی گلکسی A54 شویم. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی A55 از نظر طراحی و ساخت

هر چه بیشتر می‌گذرد، سامسونگ طراحی گوشی‌های سری A را به سری پرچمدار S نزدیک‌تر می‌کند؛ به‌گونه‌ای که اگر در حال حاضر دو گوشی از این دو خانواده را در کنار هم ببینیم، تمایز آن‌ها از هم به‌شدت سخت می‌شود. گلکسی A55 سامسونگ با تغییر ظاهری کوچک و قابل مشاهده‌‌ای همراه شده است؛ اگر نگاهی به گوشی گلکسی A55 بیاندازیم، متوجه می‌شویم روی فریم آلومینیومی جزیره‌ای (قسمت برآمده‌ به‌نام جزیره کلیدها) وجود دارد که راکرهای صدا و دکمه پاور روی آن قرار دارد و در ابتدا و انتهای آن، به صورت فرو رفته ادامه پیدا می‌کند، طراحی که پیشتر در گوشی گلکسی A25 و A15 دیده بودیم.

بررسی گوشی A55

علاوه بر جزیره برآمده روی فریم، گوشی سامسونگ Galaxy A55 با ساختاری کمی حجیم‌تر نسبت به گلکسی A54 و با گوشه‌های منحنی ساخته شده است. هم‌چنین، صفحه‌نمایش سامسونگ گلکسی A55 با پوشش گوریلا گلس ویکتوس پلاس محافظت می‌شود و بدنه هم دارای گواهی IP67 است؛ بدین معنی که می‌تواند علاوه بر مقاومت در برابر گرد و غبار، بدون ایجاد مشکلی در عمق یک متری آب به مدت 30 دقیقه غوطه‌ور بماند.

گوشی گلکسی A55 به رنگ‌های آبی یخی (Awesome Iceblue)، بنفش روشن (Awesome Lilac)، مشکی (Navy) و سبز لیمویی (Lemon) تولید و عرضه شده است. طبق تجربه جعبه‌گشایی Galaxy A54 و طبق رویه‌ای که شرکت سامسونگ در پیش گرفته است، داخل جعبه Galaxy A55 هم به جز خود محصول، فقط دفترچه راهنما و کابل شارژ، آیتم دیگری مشاهده نمی‌شود و نیاز است تا آداپتور شارژر به‌صورت جداگانه خریداری شود.

Galaxy A55 سامسونگ با ابعاد 161.1 در 77.4 میلی‌متر با ضخامت 8.2 میلی‌متر و وزن 213 گرم یک گوشی خوش‌دست است که طراحی جذابی هم دارد. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در این گوشی میان رده جدید سامسونگ در حدود 85.6٪ است که نسبت به گوشی نسل قبل افزایش یافته. جنس پنل پشتی این گوشی از شیشه است و سامسونگ برای محافظت از A55 از گوریلا گلس ویکتوس پلاس استفاده کرده.

در مجموع باید بگوییم که گلکسی آ55 سامسونگ، دارای یک تنظیم بلندگوی استریو، اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه‌نمایش، حافظه قابل ارتقا از طریق یک اسلات microSD و دو درگاه سیم‌کارت است. همچنین این نکته هم در نظر داشته باشید، این گوشی جک 3.5 میلی‌متری صدا یا گیرنده رادیوی FM داخلی ندارد.

بررسی گوشی A55 از نظر صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش Galaxy A54 در زمان عرضه با کیفیت و همه‌چیز تمام محسوب می‌شد، اما کاستی‌هایی هم در آن وجود داشت؛ مانند حاشیه‌های زیاد صفحه‌نمایش در پنل جلویی که ممکن است برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد. صفحه‌‌نمایش Galaxy A55 علی‌رغم اینکه 0.2 اینچ بزرگتر شده و از 6.4 اینچ به 6.6 اینچ رسیده است، اما روشنایی آن تغییری نکرده است. همچنین، این گوشی برخی از ویژگی‌های در خور توجه برادر بزرگتر خود یعنی گلکسی A54، مانند نرخ به‌روز رسانی 120 هرتزی جهت اجرای روان نرم‌افزارها و بازی‌ها و پشتیبانی از نمایش محتوا با فرمت +HDR10 را به ارث برده است.

بررسی گوشی سامسونگ A55

در یک گوشی میان ‌رده، بعید به‌نظر می‌رسد که کمپانی‌های سازنده گوشی از حسگر اثر انگشت اولتراسونیک استفاده کنند؛ چرا که این موضوع قیمت نهایی محصول را افزایش می‌دهد. گوشی گلکسی A55 هم فاقد این حسگر است و سامسونگ حسگر اثر انگشت نوری را که زیر صفحه‌نمایش تعبیه می‌شود، برای این گوشی هم در نظر گرفته است. البته این حسگر آن‌قدر دقیق و سریع عمل می‌کند که برای گوشی Galaxy A55 این موضوع ناامیدکننده و نکته‌ای منفی به‌حساب نمی‌آید.

بررسی گوشی گلکسی A55 از نظر نرم‌افزار

گلکسی A55 سامسونگ با اندروید 14 و رابط کاربری One UI 6.1 از جعبه خارج می‌شود. پشتیبانی نرم‌افزاری چند ساله از برگ‌های برنده این دستگاه به حساب می‌آید که شامل چهار سال به‌روزرسانی اندروید و تا پنج سال آپدیت‌های امنیتی می‌شود. البته انتظار می‌رفت که سامسونگ برای رقابت هرچه بهتر گوگل و اپل، پشتیبانی نرم‌افزاری خود را به شش سال افزایش دهد.

بررسی گوشی Galaxy A55 از نظر عملکرد و سخت‌افزار

بخش سخت‌افزار سری گلکسی A50، انتقادهای منفی زیادی را از سوی منتقدان و کاربران به همراه داشته و در بسیاری از مواقع پاشنه آشیل این دستگاه‌ها بوده است. به مدت دو سال این سری از تراشه Exynos بهره می‌برند که در مقایسه با رقبای خود نه در بخش قدرت پردازش و نه در بخش مصرف انرژی‌، عملکرد نسبتا ضعیفی داشتند.

غول فناوری کره‌ای برای تغییر این روند، گلکسی A54 را همراه با تراشه Exynos 1380 روانه بازار کرد و با وجود اینکه مانند رقبای خود تراشه بسیار قدرتمندی نداشت، اما نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت چشم‌گیری را به همراه آورد؛ در واقع سامسونگ توانست با معرفی تراشه جدید خود رضایت بسیاری از کاربران و منتقدان خود را بدست بیاورد.

با توجه به موفقیت A54 با چیپ اگزینوس، دوباره شرکت کره‌ای برای میان رده جدید هم از تراشه اختصاصی خود استفاده کرده است. اگر به روند تراشه‌های میان رده این شرکت توجه کنیم، می‌توانیم به این موضوع پی ببریم که هرسال دو رقم ابتدایی این تراشه‌ها به‌روز می‌شوند؛ در واقع اولین تراشه میان رده سامسونگ، اگزینوس 1280 نام داشت که با معرفی A54 به اگزینوس 1380 ارتقا پیدا کرد. از همین‌رو گلکسی A55 سامسونگ به تراشه اگزینوس 1480 مجهز شده است.

بررسی گوشی A55

گلکسی A55 با این تراشه جدید در کنار پردازنده گرافیکی Xclipse 530 هم در اجرای بازی‌ها و هم در مصرف باتری نسبت به گلکسی A54 بهتر عمل می‌کند. این گوشی با دو حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایت عرضه می‌شود که در نسخه 128 با رم 8 گیگابایت و در نسخه 256 گیگابایت با رم 8 و 12 گیگابایت همراهی شده است.

بررسی گوشی سامسونگ A55 از نظر دوربین

همانطور که وب‌سایت GalaxyClub.nl که پایگاه خبری طرفداران سامسونگ است، ادعا کرده بود گلکسی A55 در بخش دوربین تغییراتی نداشته است. در واقع، با توجه به عملکرد بسیار خوب گلکسی A54 در عکاسی و فیلمبرداری، ریسک نکردن سامسونگ برای استفاده از سنسور جدید منطقی به‌نظر می‌رسد و سامسونگ کماکان بر وجود دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو در مجموعه دوربین‌های این میان رده اصرار دارد. درصورتی‌که، وجود یک دوربین تله‌فوتو می‌توانست گلکسی A55 سامسونگ را یک سر و گردن از رقبای خود جلو بیاندازد.

البته عدم ارتقای دیگر حسگرهای به‌کار رفته در بخش پشتی گوشی، نکته منفی نیست؛ زیرا با استفاده از الگوریتم‌های جدید هوش مصنوعی و قدرت پردازش بالاتر، کیفیت تصاویر در کل بهتر از گلکسی A54 است، اما نکته ناامیدکننده میان رده A55 سامسونگ، استفاده از سنسور 32 مگاپیکسلی قدیمی است که برای اولین بار در گلکسی A51 به کار رفته بود.

پیشنهاد ویژه: خرید گوشی سامسونگ A55 ظرفیت 256/8 گیگابایت

بررسی گوشی Galaxy A55 از نظر باتری و ماندگاری شارژ

میان رده‌های سامسونگ همیشه در بخش باتری عملکرد بسیار خوبی را خود به‌جای می‌گذارند و این موضوع باعث به‌وجود آمدن توقع برای کاربران شده است. البته این شرکت کره‌ای همیشه توانسته جواب مثبتی به اعتماد کاربران دهد. گلکسی A55 از یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که با حداکثر سرعت 25 وات شارژ می‌شود. برای فول‌شارژ شدن باتری این گوشی حدود یک ساعت و 21 دقیقه زمان نیاز است و به‌سادگی توانایی دارد که یک روز کامل به قطعات سخت‌افزاری برای انجام وظایف خود شارژ رسانی کند.

آیا خرید گوشی گلکسی A55 منطقی است؟

با توجه به آنچه پیشتر گفته شد، گلکسی A55 با تغییراتی نسبت به نسل قبل مواجه است؛ نقطه اوج این تغییرات را می‌توان آپدیت و پشتیبانی نرم‌افزاری این گوشی برشمرد؛ لذا کاربران عمده گلکسی A55 کسانی خواهند بود که ساپورت نرم‌افزاری برایشان ارجحیت دارد. بدین ترتیب، برای پاسخ به کاربرانی که قصد خرید گوشی موبایل را دارند و این سوال ایجاد شده است که آیا خرید گوشی گلکسی A55 را در برنامه خود قرار دهند یا خیر؟ توصیه می‌کنیم با توجه به قیمت روزافزون ارز و بالا بودن قیمت گوشی موبایل هنگام عرضه اولیه در کشور، اگر آپدیت نرم‌افزاری برایشان اولویت ندارد خرید خود را در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

پرسش‌های متداول

قیمت گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A55 چقدر است؟

در حال حاضر Galaxy A55 در محدوده قیمتی 500 دلاری به بازار عرضه شده است.

دوربین A55 سامسونگ چند مگاپیکسل است؟

این میان رده به حسگر 50 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی التراواید و 5 مگاپیکسلی ماکرو که در نسل قبلی هم به‌کار رفته بود، مجهز شده است.

تراشه A55 سامسونگ چیست؟

سامسونگ برای گوشی موبایل Galaxy A55 تراشه اگزینوس 1480 را در نظر گرفته که در واقع نسخه ارتقا و بهبود یافته اگزینوس 1380 است و برای ساخت آن از لیتوگرافی 4 نانومتری استفاده شده.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.